"Colibri"

"Colibri"
Akryl på aluminium panel, 35x70 cm, airbrush teknik.

"Doft av våren" Step by step

Akryl på illustrations pannå, 50x70cm
"Doft av våren", resultatet.

Tulpaner i mars... De finns att köpa överallt och i massor och de doftar vår! Jag köper alltid en stor bukett tulpaner till min kära man som fyller år i mars och när dottern var lite över ett år så tyckte hon att det var så spännande, hon luktade och beundrade varje blomma ur buketten oandligt antal gånger medan hon väntade på sin pappa komma hem :)...








Skissen på pannå.
1. Jag valde en av bilderna som var hög upplöst och med tydliga detaljer som jag gjorde en förstoring av och sen gjorde skissen på Schoellershammer 4G illustrations pannå som är 50x70 cm stor och kostar ca 100kr.
Schoellershammer 4G är bästa papper och pressade pannåer som finns på marknaden och passar till airbrush- och illustrationstekniker . Jag har testat även andra märken som är betydligt billigare och såg lika bra ut men, tyvärr, blev det dyrare i slutändan för att det gick åt mer material då istället och jag blev inte lika nöjd med resultaten pga kvalitén på dessa kunde inte tåla alla tekniker som jag annars skulle vilja använda. Så, min rekommendation är - det lönar sig att inte snåla på kvalité!





2. Nästa steg är skiss med basfärg. Jag lägger upp skuggor och linjer, grunden för håret och börjar blockera bakgrund. Jag använder gråa toner för kalla skuggor och bruna toner och ockra till varma skuggor. Alla former består ju av skuggor och highlights. Jag jobbar med tunna transparenta lager och bygger upp min skiss. Det är viktigt att bygga upp sakta och försiktigt och det gäller hela processen - man kan alltid lägga till färg men det är svårare att ta bort om det blir för mycket.
Blommorna är utmaning här - de är väldigt många att skissa ;).  Jag är noga med denna steg för att allt som inte är rätt kommer synas genom andra lager sen. Allt ska vara rätt från början och är man inte nöjd då bör man göra om det man inte nöjd med omedelbart, det blir svårare att göra om sen, inte omöjligt men svårare med mer färg på tavlan.

Färgen som jag använder är E'tac FX, illustrations airbrushfärg som jag berättade tidigare om HÄR.


3. Undermålning. Dags att ge målningen volym, texturer och en del av detaljer. Opaka färger ger volym och formerna blir rundare och mer 3D-aktiga. Opak innehåller vit och den vita färgen reflekterar ljus, därför när man använder opaka färger tunt så får målningen volym och djup. men om man lägger opak färg för tjockt så täcks alla skuggor över med den och målningen blir platt istället, balansen är viktig här.
Jag använder flesh på de varma ställen och vit eller grå på de kalla ställen. Blommorna var lite speciella så jag fick prova mig fram och göra nästan färdigt ett par av dem för att bestämma hur ska jag gå tillväga under arbetets gång.
Sen hade jag använt gul, röd och brun ockra för att värma upp och ge lite färg där det behövs (ockra är mycket transparent och ändrar inget utan ger endast ton) samt så blandade jag lite grön färg med vit till tulpanblad. Det är inte mycket hud texturer på barnhud fast blommorna  har en hel del av textur. Jag jobbade lite mer med håret och veck på klänningen. Jag brukar att jobba med helheten och göra klart varje steg på hela målningen så den växer fram jämnt och det blir lättare att se om något bör rättas till eller göras om, men i detta fall valde jag faktiskt att lämna blommorna "för senare".
Bra tips är att fota ofta i processen och titta på bilderna i dator och jämföra med referensbilden, alla fel kommer synas mycket bättre då.


4. Övermålning. Det är sista steget i målningen och då målas in alla detaljer, läggs på med färg och kontraster. Jag arbetade genom håret, justerade hudfärg (lyckades även kladda på kinden med mörkt brun och fick reparera platsen), la kontrast med sepia där var mörkast, gjorde klänning och några blommor. De vitaste detaljer hade jag skrapat och suddat fram och nu ska jag sätta igång och göra klart målningen, det är väl massa blommor kvar, eller hur ;) ?











5. Sista steget i målningen. Fylla i bakgrund, blommor och lite små detaljer. En liten kroka i högra hörnet är superviktig. Sen sprejar jag ordentlig med fernissa på målningen för att skydda den mot UV och smuts och ramar in :). Färdig... Vilken härlig känsla!
Tack för titten!!!
"Doft av våren", akryl på illustrationspannå, 50x70cm, airbrush.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar