"Colibri"

"Colibri"
Akryl på aluminium panel, 35x70 cm, airbrush teknik.

Airbrush färg.


E'tac hade varit min favvo färg redan när jag började airbrusha i 2008, jag och maken hade en billackeringsverkstad då och han tyckte att jag borde prova på airbrush eftersom jag har alltid varit konstnärlig av mig... Vi köpte en superbillig spruta på Biltema, jag fick lite färgrester från lackeringen och satt igång... Gud vad jag blev besviken... Det går inte att beskriva...
Jag fick lära mig ganska snabbt att det är inte bara skills som gäller utan verktyg och material är minst lika viktiga! Efter en hel del av gråt köpte jag mig min första bra spruta, det blev amerikanska Paasche Talon som var stor, klumpig och tung men snygg och funkade kanon. Efter några liter tårar till hittade jag till en liten airbrush butik i Stockholm (som tyvärr finns inte kvar) och blev övertalat att prova E'tac... 
Jag gick hem med endast en liten flaska vit färg E'tac PS (privet stock)  och var mycket skeptisk...
Från den stunden jag provade färgen var jag fast och trogen till E'tac i alla dessa år, jag testade några andra märken men inget är lika bra. 
Jag målade mycket med E'tac PS som är gjord för att fästa sig på de flesta ytor - textil, metall, plast, papper - you name it. Den är färdig att spreja direkt från burken, sprejar fint och jämnt, ger fina mättade toner, väldigt lite tipdry ( tunna ut med vanlig vatten för minska tipdry och bättre flöde med lägre tryck), lätt att rengöra airbrush efteråt.
Sen gick jag en kurs med Marissa Oosterlee som är fantastisk lärare och riktigt talangfull konstnär och hon introducerat oss E'tac FX (illustration färger) som visade sig vara helt fantastiska! Man bör dock veta lite hur man använder dessa. E'tac FX är högpigmenterat färg som är gjord för att arbeta i illustrationstekniker ( färgen kan suddas och skrapas lätt och fäster sig inte till ytan så starkt). E'tac FX bör tunnas ut med vatten och reducer som ger färgen konsistens, fint flöde och mättar färg som får mera djup och lite glans. Funkade superbra på papper men inte på hårda ytor eftersom färgen kunde inte fästa sig på dessa... tills E'tac utvecklare skapade en speciell binder som heter AG 2050 Optifilm som kan användas som grund, binder och topcoat, kan användas på alla ytor i kombination med alla vattenbaserade akryl farger. AG gör att FX fäster sig på alla ytor och man kan tillämpa illustrationstekniker på alla underlag! Hur bra är det inte!?
Nu målar jag endast med E'tac FX  på alla underlag och är mycket nöjd med resultaten. Se mina målningar på hemsidan: Love To Airbrush.
E'tac och dess tillbehör samt mycket annat till airbrush kan köpas i Sverige i webshop hos Tess of Sweden

Sammanställning:
E'tac PS
E'tac PS är billigare färg (60 ml kostar 79 kr), ready to spray, fäster på alla ytor, kan spädas med vatten eller med Extend-Air som håller konsistensen om färgen tunnas ut för mycket, minskar tipdry och gör färgen lite FX-aktig, som kan lättare suddas och skrapas. Till textil använder man Pol'etac som grund och topcoat. Har hemsk kork som bör bytas direkt.







E'tac FX






E'tac FX är illustrationsfärg (60 ml kostar 99 kr), högpigmenterat och kan tunnas ut ganska mycket med vanlig kranvatten och reducer, går att sudda och skrapa. Reducer håller konsistensen, mättar färg och ger jämnare flöde. Kan fästas på alla ytor med hjälp av AG 2050 Optifilm.








AG 2050 Optifilm  är binder som är värd att investera i ( 120 ml kostar 139 kr). Den förbättrar fästningsförmågan för FX serien och funkar med alla akrylfärger enligt tillverkaren. Funkar även  på textil.
När jag använder den på hård yta så späder jag ut 2 delar AG med 1 del vatten ( för lättare flöde), sprejar blandning på förberett yta i 2 tunna lager både vågrätt och lödrätt, torkar den ca 1-2 minuter med värmepistol, matar ner ytan med scotch-brite och airbrushar. När jag är klar med motiven så sprejar jag samma blandning på samma sätt, torkar och matar ner försiktigt med scotch-brite för att ta bort skräp och förhöjningar i färgen för att få fin yta färdig för klarlack. På detta vis skyddar man motivet från att skadas innan klarlack och slipper alla mellanslipningar och flera lager klarlack som brukar behövas i vanliga fall. Man sparar både material, tid och sänker kostnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar